دوشنبه ۲۶ آذر ۰۳ ۱۴:۰۰ ۴ بازديد
بسیاری از فیلم ها از یک چارچوب زمانی 24 ساعته برای ایجاد احساسات شدید استفاده می کنند. نمونه هایی از این تکنیک در بسیاری از ژانرها مانند عاشقانه، کمدی، درام و وسترن استفاده شده است. با این حال، برخی از پرانرژیترین، جذابترین و هیجانانگیزترین داستانهایی که در یک روز و شب اتفاق میافتند، در ژانر هیجانانگیز هستند.10) سقوط کردن
فروپاشی فیلم
کارگردان: جوئل شوماخر
امتیاز IMDb برای فیلم: 7.6 از 10
سال انتشار: 1372
ویلیام فاستر (مایکل داگلاس) یک مرد معمولی است که از نقص هایی که در جامعه می بیند ناامید و مستأصل است. یک روز صبح، در حالی که در ترافیک گیر کرده بود، ماشین خود را رها می کند و برای یک ماموریت خشونت آمیز به خانه همسر سابقش می رود. رابرت دووال نقش گروهبان لسآنجلس مارتین پرندرگاست را بازی میکند که تلاش میکند فاستر را در روز بازنشستگیاش دنبال کند. این فیلم توسط اب رو اسمیت، بازیگری که بیشتر برای بازی در فیلم «Turner & Hotch» شناخته میشود، نوشته شده است و جوئل شوماخر فقید آن را کارگردانی کرده است که هم یک فیلمساز برجسته و سودآور هالیوود بود.
بازیگران مکمل شامل سه ولد با بازی نفس گیر در نقش همسر روان رنجور دووال است. این فیلم در بهار 1992 و در بحبوحه شورش های لس آنجلس فیلمبرداری شد. بسیاری از موضوعاتی که فیلم به آن می پردازد مربوط به مسائلی بود که در دهه 90 در لس آنجلس جریان داشت. در پشت دوربین ها، شهر نیز به نقطه جوش خود رسیده بود و با خشمی خشمگین، شبیه به خشم انفجاری ویلیام فاستر در فیلم، سرکوب شد. داستان فیلم در چند ساعت از صبح تا بعد از ظهر می گذرد. فاستر با پای پیاده در سراسر لس آنجلس سفر می کند و به تنش وحشتناک و ترسناک فیلم می افزاید.
«فال اوت» دارای عناصر شبه کافکایی است زیرا فاستر در سفر خشونت آمیز خود با شخصیت های شگفت انگیز و موقعیت های ناگوار مواجه می شود. این موضوع در صحنه ای پرتنش در فیلم برجسته می شود که فاستر به یک فروشگاه کالاهای چرمی پناه می برد و ناگهان متوجه می شود که صاحب فروشگاه بسیار خطرناکتر از خودش است. این فیلم از نظر انتقادی و تجاری موفقیتآمیز بود و بسیاری از منتقدان از جمله راجر ایبرت و پیتر تراورز بازی مایکل داگلاس را تحسین کردند. خود این بازیگر در جایی اعلام کرد که این نقش یکی از بهترین بازی های او بوده است.
فروپاشی فاستر را می توان از منظرهای مختلفی بررسی کرد. او عناصری از کلیشه نژادپرستانه مردان سفیدپوست را تجسم می بخشد، زیرا اکثر افرادی که هدف اعمال او قرار می گیرند، رنگین پوستان هستند. نویسنده فیلم اعتراف می کند که «این فیلم نشان دهنده ساختار قدرت قدیمی ایالات متحده است که اکنون منسوخ شده و به طرز ناامیدکننده ای از دست رفته است. برای هر دوی آنها، زمان تطبیق یا مردن است." یک قرائت ساده و در عین حال مالیخولیایی این است که فاستر مردی غمگین و تلخ است. داد و بیداد او بی برنامه و شلخته است، او فقط در فیلم سرگردان است و به همان اندازه گیج و سردرگم است. او در اوج به یاد ماندنی فیلم خلاصه می شود، زمانی که فاستر با خود زمزمه می کند: «آیا من آدم بدی هستم؟
9) وثیقه
فیلم وثیقه
کارگردان: مایکل مان
امتیاز IMDb برای فیلم: 7.5 از 10
سال انتشار: ۱۳۸۳
در این تریلر جنایی نئو نوآر، جیمی فاکس نقش مکس، راننده تاکسی لس آنجلسی را بازی می کند که خود را در گروگان قاتلی به نام وینسنت (تام کروز) می بیند. مکس سعی می کند راه هایی را برای متوقف کردن وینسنت که او را مجبور می کند از یک صحنه قتل به صحنه دیگر حرکت کند، پیدا کند. فیلمنامه تحسین شده توسط استوارت بیتی نوشته شده است که در 17 سالگی در حالی که با تاکسی از فرودگاه سیدنی به خانه می رفت، ایده فیلم را به ذهنش خطور کرد.
کارگردان مایکل مان با ژانر هیجان انگیز غریبه نیست، زیرا او فیلم های موفقی چون «دزد»، «شکارچی انسان» و «مخمصه» را کارگردانی کرده است. مان تماشاگران را سوار یک ترن هوایی کلاستروفوبیک پر از صحنه های پر تنش می کند. تاکسی خودش یک بازیگر ناخواسته است. ابزاری مرکزی برای زندانی کردن مکس در این بازی خطرناک. در این مورد می توان مقایسه ای با تاکسی تراویس بیکل در «راننده تاکسی» کرد که خیابان های منحط نیویورک را به او نشان داد. بازیگران مکمل «کولترال» شامل جیدا پینکت اسمیت، خاویر باردم و مارک روفالو هستند.
دو فیلمبردار به نام های پل کامرون و دیون بیب فیلم سینمایی "ضمانت" را فیلمبرداری کردند. در نماهای شبانه لس آنجلس احساس ناامیدی وجود دارد. درست مانند صحنه های شبانه در جاده مالهالند دیوید لینچ، خیابان ها تاریک و خلوت هستند. گاهی اوقات شبیه یک موقعیت آخرالزمانی به نظر می رسد، نماهایی از تاکسی هایی که در خیابان های خالی در حال گشت و گذار هستند به فضای مضطرب فیلم می افزایند و چارچوب زمانی محدود قاتل را برجسته می کنند. این در کنار صحنه های شلوغ فیلم در بیمارستان، کلوپ شبانه و غیره است.
این فیلم یک موفقیت تجاری و انتقادی بود و جیمی فاکس و تدوینگران فیلم، از جمله جیم میلر و پل رابل، نامزدی اسکار را به ارمغان آورد. «وثیقه» پر از لحظات اکشن هیجان انگیز است. حتی در لحظات آرامش، دیالوگ ها و بازی ها تجربه ای میخکوب کننده را به وجود می آورند. اساساً به نظر می رسد فیلم گفتگوی بین تام کروز و جیمی فاکس باشد. آنها بر سر اخلاق و انگیزه ها بحث می کنند و سعی می کنند یکدیگر را درک کنند، اما در اعماق خود می دانند که هرگز این اتفاق نخواهد افتاد.
8) روز آموزش
فیلم روز محاکمه
کارگردان: آنتوان فوکوا
امتیاز IMDb برای فیلم: 7.7 از 10
سال انتشار: 2001
جیک (ایتان هاوک) یک پلیس تازه کار در اولین روز خود به عنوان افسر مواد مخدر لس آنجلس است. او با آلونزو (دنزل واشنگتن)، یک کارآگاه سرسخت و در عین حال با تجربه همکاری می کند. تام برنگر، اسکات گلن، هریس یولین، اوا مندز، دکتر دره و اسنوپ داگ از دیگر بازیگران فرعی و تاثیرگذار این فیلم هستند. این فیلم توسط دیوید آیر نوشته شده است که فیلمنامه دیگرش، سریع و خشمگین، در همان سال موفقیت زیادی در گیشه کسب کرد. بارزترین ویژگی کار آیر تمرکز او بر داستان های جنایی لس آنجلس است.
کارگردانی این فیلم بر عهده آنتوان فوکوا، کارگردان موفق موزیک ویدئو بود که از آن زمان تاکنون چندین فیلم پرهزینه هالیوود را کارگردانی کرده است. هنگام ساخت این فیلم، اصالت برای فوکوا بسیار مهم بود. او موفق شد در محله خطرناکی از لس آنجلس که محل زندگی باندهای تبهکار بود فیلمبرداری کند و همچنین یک مشاور فنی در صحنه جرم لس آنجلس در کنار خود داشت. او همچنین اعضای واقعی باند را برای چند صحنه استخدام کرد.
اتان هاوک در نقش پلیس تازهکاری که سعی میکند در کنار آلونزو عدالت را اجرا کند، با اخلاقیات خود کنار میآید، عملکردی پرانرژی ارائه میدهد. با این حال، دنزل واشنگتن در نقش آلونزو واقعاً نمایش را می دزدد. یک کارآگاه درخشان، غافلگیرکننده و در عین حال فاسد که از ابتدا تا انتها نفس گیر است. شخصیت آلونزو بر اساس رافائل پرز ساخته شده است. پرز در بسیاری از رسوایی های بدنام دست داشته است. واشنگتن ریش گذاشت تا شبیه پرز شود و ساعت های بی شماری را صرف مطالعه و آشنایی با کارآگاهان لس آنجلس کرد.
هیچ کس نمی تواند فیلم را ببیند و یاد رادنی کینگ، شورش های 92 و تعقیب OG Simpson بیفتد. این فیلم واقعاً به واقعیت لس آنجلس و پایگاه پلیس آن وفادار است. Trial Day نه تنها یک فیلم هیجان انگیز شیک و جذاب است، بلکه به اخلاق شخصی، عدالت، فساد و قدرت نیز می پردازد.
فروپاشی فیلم
کارگردان: جوئل شوماخر
امتیاز IMDb برای فیلم: 7.6 از 10
سال انتشار: 1372
ویلیام فاستر (مایکل داگلاس) یک مرد معمولی است که از نقص هایی که در جامعه می بیند ناامید و مستأصل است. یک روز صبح، در حالی که در ترافیک گیر کرده بود، ماشین خود را رها می کند و برای یک ماموریت خشونت آمیز به خانه همسر سابقش می رود. رابرت دووال نقش گروهبان لسآنجلس مارتین پرندرگاست را بازی میکند که تلاش میکند فاستر را در روز بازنشستگیاش دنبال کند. این فیلم توسط اب رو اسمیت، بازیگری که بیشتر برای بازی در فیلم «Turner & Hotch» شناخته میشود، نوشته شده است و جوئل شوماخر فقید آن را کارگردانی کرده است که هم یک فیلمساز برجسته و سودآور هالیوود بود.
بازیگران مکمل شامل سه ولد با بازی نفس گیر در نقش همسر روان رنجور دووال است. این فیلم در بهار 1992 و در بحبوحه شورش های لس آنجلس فیلمبرداری شد. بسیاری از موضوعاتی که فیلم به آن می پردازد مربوط به مسائلی بود که در دهه 90 در لس آنجلس جریان داشت. در پشت دوربین ها، شهر نیز به نقطه جوش خود رسیده بود و با خشمی خشمگین، شبیه به خشم انفجاری ویلیام فاستر در فیلم، سرکوب شد. داستان فیلم در چند ساعت از صبح تا بعد از ظهر می گذرد. فاستر با پای پیاده در سراسر لس آنجلس سفر می کند و به تنش وحشتناک و ترسناک فیلم می افزاید.
«فال اوت» دارای عناصر شبه کافکایی است زیرا فاستر در سفر خشونت آمیز خود با شخصیت های شگفت انگیز و موقعیت های ناگوار مواجه می شود. این موضوع در صحنه ای پرتنش در فیلم برجسته می شود که فاستر به یک فروشگاه کالاهای چرمی پناه می برد و ناگهان متوجه می شود که صاحب فروشگاه بسیار خطرناکتر از خودش است. این فیلم از نظر انتقادی و تجاری موفقیتآمیز بود و بسیاری از منتقدان از جمله راجر ایبرت و پیتر تراورز بازی مایکل داگلاس را تحسین کردند. خود این بازیگر در جایی اعلام کرد که این نقش یکی از بهترین بازی های او بوده است.
فروپاشی فاستر را می توان از منظرهای مختلفی بررسی کرد. او عناصری از کلیشه نژادپرستانه مردان سفیدپوست را تجسم می بخشد، زیرا اکثر افرادی که هدف اعمال او قرار می گیرند، رنگین پوستان هستند. نویسنده فیلم اعتراف می کند که «این فیلم نشان دهنده ساختار قدرت قدیمی ایالات متحده است که اکنون منسوخ شده و به طرز ناامیدکننده ای از دست رفته است. برای هر دوی آنها، زمان تطبیق یا مردن است." یک قرائت ساده و در عین حال مالیخولیایی این است که فاستر مردی غمگین و تلخ است. داد و بیداد او بی برنامه و شلخته است، او فقط در فیلم سرگردان است و به همان اندازه گیج و سردرگم است. او در اوج به یاد ماندنی فیلم خلاصه می شود، زمانی که فاستر با خود زمزمه می کند: «آیا من آدم بدی هستم؟
9) وثیقه
فیلم وثیقه
کارگردان: مایکل مان
امتیاز IMDb برای فیلم: 7.5 از 10
سال انتشار: ۱۳۸۳
در این تریلر جنایی نئو نوآر، جیمی فاکس نقش مکس، راننده تاکسی لس آنجلسی را بازی می کند که خود را در گروگان قاتلی به نام وینسنت (تام کروز) می بیند. مکس سعی می کند راه هایی را برای متوقف کردن وینسنت که او را مجبور می کند از یک صحنه قتل به صحنه دیگر حرکت کند، پیدا کند. فیلمنامه تحسین شده توسط استوارت بیتی نوشته شده است که در 17 سالگی در حالی که با تاکسی از فرودگاه سیدنی به خانه می رفت، ایده فیلم را به ذهنش خطور کرد.
کارگردان مایکل مان با ژانر هیجان انگیز غریبه نیست، زیرا او فیلم های موفقی چون «دزد»، «شکارچی انسان» و «مخمصه» را کارگردانی کرده است. مان تماشاگران را سوار یک ترن هوایی کلاستروفوبیک پر از صحنه های پر تنش می کند. تاکسی خودش یک بازیگر ناخواسته است. ابزاری مرکزی برای زندانی کردن مکس در این بازی خطرناک. در این مورد می توان مقایسه ای با تاکسی تراویس بیکل در «راننده تاکسی» کرد که خیابان های منحط نیویورک را به او نشان داد. بازیگران مکمل «کولترال» شامل جیدا پینکت اسمیت، خاویر باردم و مارک روفالو هستند.
دو فیلمبردار به نام های پل کامرون و دیون بیب فیلم سینمایی "ضمانت" را فیلمبرداری کردند. در نماهای شبانه لس آنجلس احساس ناامیدی وجود دارد. درست مانند صحنه های شبانه در جاده مالهالند دیوید لینچ، خیابان ها تاریک و خلوت هستند. گاهی اوقات شبیه یک موقعیت آخرالزمانی به نظر می رسد، نماهایی از تاکسی هایی که در خیابان های خالی در حال گشت و گذار هستند به فضای مضطرب فیلم می افزایند و چارچوب زمانی محدود قاتل را برجسته می کنند. این در کنار صحنه های شلوغ فیلم در بیمارستان، کلوپ شبانه و غیره است.
این فیلم یک موفقیت تجاری و انتقادی بود و جیمی فاکس و تدوینگران فیلم، از جمله جیم میلر و پل رابل، نامزدی اسکار را به ارمغان آورد. «وثیقه» پر از لحظات اکشن هیجان انگیز است. حتی در لحظات آرامش، دیالوگ ها و بازی ها تجربه ای میخکوب کننده را به وجود می آورند. اساساً به نظر می رسد فیلم گفتگوی بین تام کروز و جیمی فاکس باشد. آنها بر سر اخلاق و انگیزه ها بحث می کنند و سعی می کنند یکدیگر را درک کنند، اما در اعماق خود می دانند که هرگز این اتفاق نخواهد افتاد.
8) روز آموزش
فیلم روز محاکمه
کارگردان: آنتوان فوکوا
امتیاز IMDb برای فیلم: 7.7 از 10
سال انتشار: 2001
جیک (ایتان هاوک) یک پلیس تازه کار در اولین روز خود به عنوان افسر مواد مخدر لس آنجلس است. او با آلونزو (دنزل واشنگتن)، یک کارآگاه سرسخت و در عین حال با تجربه همکاری می کند. تام برنگر، اسکات گلن، هریس یولین، اوا مندز، دکتر دره و اسنوپ داگ از دیگر بازیگران فرعی و تاثیرگذار این فیلم هستند. این فیلم توسط دیوید آیر نوشته شده است که فیلمنامه دیگرش، سریع و خشمگین، در همان سال موفقیت زیادی در گیشه کسب کرد. بارزترین ویژگی کار آیر تمرکز او بر داستان های جنایی لس آنجلس است.
کارگردانی این فیلم بر عهده آنتوان فوکوا، کارگردان موفق موزیک ویدئو بود که از آن زمان تاکنون چندین فیلم پرهزینه هالیوود را کارگردانی کرده است. هنگام ساخت این فیلم، اصالت برای فوکوا بسیار مهم بود. او موفق شد در محله خطرناکی از لس آنجلس که محل زندگی باندهای تبهکار بود فیلمبرداری کند و همچنین یک مشاور فنی در صحنه جرم لس آنجلس در کنار خود داشت. او همچنین اعضای واقعی باند را برای چند صحنه استخدام کرد.
اتان هاوک در نقش پلیس تازهکاری که سعی میکند در کنار آلونزو عدالت را اجرا کند، با اخلاقیات خود کنار میآید، عملکردی پرانرژی ارائه میدهد. با این حال، دنزل واشنگتن در نقش آلونزو واقعاً نمایش را می دزدد. یک کارآگاه درخشان، غافلگیرکننده و در عین حال فاسد که از ابتدا تا انتها نفس گیر است. شخصیت آلونزو بر اساس رافائل پرز ساخته شده است. پرز در بسیاری از رسوایی های بدنام دست داشته است. واشنگتن ریش گذاشت تا شبیه پرز شود و ساعت های بی شماری را صرف مطالعه و آشنایی با کارآگاهان لس آنجلس کرد.
هیچ کس نمی تواند فیلم را ببیند و یاد رادنی کینگ، شورش های 92 و تعقیب OG Simpson بیفتد. این فیلم واقعاً به واقعیت لس آنجلس و پایگاه پلیس آن وفادار است. Trial Day نه تنها یک فیلم هیجان انگیز شیک و جذاب است، بلکه به اخلاق شخصی، عدالت، فساد و قدرت نیز می پردازد.
- ۰ ۰
- ۰ نظر