سه شنبه ۰۱ آبان ۰۳

نقد فیلم «شکارچیان روح: امپراتوری یخ‌زده»؛

مای فیلم مرجع معرفی فیلم سریال در بلاگ

نقد فیلم «شکارچیان روح: امپراتوری یخ‌زده»؛

۷ بازديد
از اولین فیلم Ghostbusters در سال 1984 تا به امروز که Ghostbusters: Frozen Empire از این فرنچایز اکران شد، هر تلاشی برای بازگشت به دنیای این مجموعه به شدت تحت تأثیر نوستالژی بوده است. و بازگشت چهره های محبوب بر آن تکیه شد و در نهایت نتیجه به سایه ای از آنچه در گذشته بود و نقدهای منفی منتقدان و مخاطبان منجر شد.

در سال 1989، حتی با وجود همان تیم پشت سر فیلم اصلی، Ghostbusters 2 نتوانست به نسخه اصلی عمل کند. فیلم شکارچیان ارواح 2021: زندگی پس از مرگ دائماً از مخاطبان می خواست که به جای اهمیت دادن به فیلمی که در حال تماشای آن هستند، به خاطر داشته باشند که از اولین فیلم این مجموعه چقدر لذت برده اند. حداقل Ghostbusters در سال 2016 به جای اینکه مستقیماً بخواهد نسخه اصلی را بازسازی کند، چیز جدیدی را امتحان کرد و با کهن الگوها سرگرم کننده بود.نقد و بررسی فیلم «شکارچیان ارواح: امپراتوری یخ زده»; ایده هایی که خیلی خوب کار نمی کنند
بازیگران جدید فیلم Ghostbusters: Frozen Empire

"امپراتوری یخ زده" خانواده اشپنگلر را به ما نشان می دهد. کالی (با بازی کری کون)، پسرش ترور (با بازی فین ولفهارد)، دخترش فیبی (با بازی مک کنا گریس) و دوست پسر یا معلم علوم سابق کالی، گری گروورسون (با بازی پل راد). آنها از اوکلاهاما به نیویورک نقل مکان کردند و اکنون در ایستگاه آتش نشانی Ghostbusters زندگی می کنند. Spanglers به ​​عنوان شکارچیان جدید ارواح فعال هستند، اما پس از اینکه یک تعقیب و گریز ارواح در شهر نیویورک به اشتباه انجام می شود، فیبی 15 ساله از گروه کنار گذاشته می شود.

خروج فیبی از گروه در بدترین زمان ممکن اتفاق می افتد، زیرا چندین اتفاق بد به طور همزمان رخ می دهد: فیبی شروع به معاشرت با یک روح (امیلی آلین لیند) می کند، مرکز مهار ارواح و ایستگاه آتش نشانی در آستانه انفجار هستند، ارواح وجود دارند که به مدت 40 سال در آنجا محبوس شده اند و در شرف بیرون آمدن هستند و در نهایت یک تازه وارد به نام ندیم (با بازی کمیل نانجیانی) یک شی باستانی را به ری استانتز (با بازی دن آیکروید) می فروشد که می تواند کلید احیای یک دیو باستانی باشد. . در میان همه اینها، وینستون (با بازی ارنی هادسون) یک آزمایشگاه جدید تحقیقات ارواح، کامل با ارواح و ابزارهای جدید ایجاد کرده است. گری با موقعیت جدید خود به عنوان سرپرست فرزندان کالی راحت نیست. علیرغم همه این‌ها، Ghostbusters: Frozen Empire هر از چند گاهی شخصیت‌های قدیمی و جدید بیشتری را به دوربین معرفی می‌کند تا به ما یادآوری کند که آنها هنوز در اطراف هستند. یک فیلم شلخته به تمام معنا.

گیل کانان بهترین انتخاب کارگردان است

با وجود سابقه کارگردانی ضعیف گیل کنان، او گزینه بدی برای Ghostbusters نیست (و مطمئناً کارگردانی او از جیسون ریتمن منطقی‌تر است). اولین فیلم گیل کنان «خانه هیولاها» بود که در سال 1385 اکران شد و یک انیمیشن بسیار خاطره انگیز برای مخاطبان ایرانی به خصوص دهه هشتاد است. «خانه هیولاها» لحنی شبیه به «شکارچیان ارواح» داشت و ترکیبی عالی از کمدی و ترسناک را ارائه کرد که برای زمان خود به عنوان یک فیلم کودک، پیشگام بود. گیل کنان کار تحسین برانگیزی انجام داد و ترکیب خوب را به Frozen آورد، به خصوص با طراحی های هیولایی که برای مخاطبان جوان تر جذاب تر است. Ghostbusters: Frozen Empire شاید پویاترین ظاهر را نداشته باشد، اما گیل کنان می داند که چگونه داستان را تعریف کند.

با این حال، انتقاد اصلی وارد شده به Ghostbusters: Frozen Empire این است که فیلمنامه که توسط گیل کنان و جیسون ریتمن نوشته شده است، شبیه ترکیبی ناشیانه از دو داستان متفاوت است. علیرغم اینکه شکارچیان روح قدیمی و شکارچی روح جدید با هم همکاری می کنند، تعامل آنها با یکدیگر غیر ضروری است. در حین تماشای فیلم به نظر می رسد که هیچ یک از این دو گروه واقعاً نیازی به حضور گروه دیگر ندارند و داستان آنها بدون آنها روایت می شود. در واقع این اقدامات این شکارچیان روح (چه جدید و چه قدیمی) است که از همان ابتدا جهان را در بحران های روح محور قرار می دهد. بنابراین اگر از همان ابتدا دست‌هایشان را جمع می‌کردند و چیزی را دستکاری نمی‌کردند، احتمالاً مجبور نبودند برای نجات نیویورک متحد شوند. «امپراتوری یخ‌زده» آن‌قدر به کموها و شوخی‌ها تکیه می‌کند که اگر مخاطب فیلم اصلی را بارها و بارها ندیده باشد، متوجه هیچ کدام از آنها نخواهد شد.


نکات مثبت
گیل کنان گزینه مناسبی برای کارگردانی این نسخه بود
بازیگران جدید فیلم مانند کمیل نانجیانی و پتن اسوالت راضی‌کننده ظاهر شده‌اند
نکات منفی
توجه بیش از حد سازندگان به عنصر نوستالژی جواب نمی‌دهد
تعداد شخصیت‌ها باعث آشفتگی قصه شده است
«امپراتوری یخ‌زده» از طریق برخی شخصیت‌های جدید و سرگرم‌کننده خود، لحن کارگردان و صحنه‌های رضایت‌بخشی که گاه بین شخصیت‌ها به وجود می‌آید، نشان می‌دهد که هنوز کمی زندگی در این دنیا (فرنچایز) وجود دارد، اما تنها زمانی این زندگی رشد می‌کند که گذشته رها شود. نوستالژی از همان ابتدا نفرین بزرگ فرنچایز «شکارچیان روح» بوده است، امری که در آخرین فیلم مجموعه بیش از پیش آشکار است. دنیایی پر از امکانات در این فرنچایز وجود دارد، فقط باید دست افراد مناسبی بیفتد و تصمیم‌های درستی گرفته شود تا رو به جلو حرکت کرده و از سایه فیلم اصلی خارج شود.

شناسنامه فیلم «شکارچیان روح: امپراتوری یخ‌زده» (Ghostbusters: Frozen Empire)
محصول:‌ ۲۰۲۴، آمریکا
کارگردان: گیل کنان
نویسنده: گیل کنان، جیسون رایتمن
بازیگران: پل راد، کری کون،فین ولفهارد، مکینا گرس، کمیل نانجیانی، پتن اسوالت
امنیاز IMDB به فیلم: ۶.۳ از ۱۰
امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۳ از ۱۰۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.